قبل از پرداختن به چگونگی انتخاب بازار هدف صادراتی لازم است، تعریفی از خود بازار داشته باشیم.

بازار

بازار به گروه خاصی از افراد اطلاق می شود. که اختیار، رضایت و تمایل دارند از مزایای محصولی که ارئه می کنید بهره مند شوند. و بازار هدف بخش خاصی از بازار است که شما راهبرد های بازاریابی تان را روی آن متمرکز می کنید.

باید پس از انتخاب و شناسایی کشور هایی که به کالایتان نیاز دارند. مسایل مربوط به نیروهای محیطی ، مالی ، اقتصادی ، سیاسی ، قانونی ، فرهنگی و اجتماعی را بررسی کنید.

انتخاب بازار هدف صادراتی

در گام نخست باید وضعیت اعتباری و عادات پرداخت مشتریان و نرخ تورم و نرخ تبدیل ارز و مسایل از این قبیل را بررسی کنید.

خیلی مهم است که به موانعی مانند نبود ثبات سیاسی، قوانین مالیاتی، استانداردها و کنترل قیمتی در کشور هدف توجه ویژه داشته باشید.

نکته حائز اهمیت دیگر که معمولا در تجارت به آن خیلی کم توجه می شود درک از نیروهای اجتماعی و فرهنگی کشور هدف است. فرهنگ مجموع تمام باورها، ارزش ها، قانون ها و شیوه و رسوم است که مردم را از هم متمایز می کند. کسی که تجارت یک کشور را هدف قرار می دهد. باید از اجزای فرهنگی آن آگاهی داشته باشد تا اطمینان پیدا کند که محصول مورد نظر و کشور هدفش گزینه های مناسبی برای یکدیگر هستند.

در گام آخر نیروهای رقابتی را از این زوایا مورد توجه قرار دهید.

تعداد و بزرگی و کوچکی رقبا، راهبردهای بازاریابی رقبا درباره تبلیغ، قیمت گذاری و توزیع محدوده ای از بازار که تحت پوشش رقبا است. در نهایت اینکه شناخت رقبا و نحوه ی عملکرد شان برای دستیابی به موفقیت بسیارحیاتی است.

برای شناخت بهتر از شریک های تجاری ایران و به طور کلی بازارهای هدف صادراتی کالاهای ایرانی می توانید. از آمار موجود در بخش آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران استفاده نمایید. و برای آشنایی با حوزه بازرگانی کشورهای مختلف هم از سایت ترید مپ استفاده کنید. که با عضویت در آن به دادهای ارزشمندی در زمینه تجارت خارجی کشورهای مختلف دست پیدا می کنید. که می توانید با تحلیل آن ها به شناخت کاملتری از تجارت خارجی در دنیا برسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =